pondělí 21. ledna 2019

Vikingové

Vikingové - pomsta synů
zdroj

Vikingové jsou drsným historickým románem okořeněným detektivní zápletkou. Tato kniha nesmí chybět žádnému fanouškovi stejnojmenného seriálu ani příznivci tohoto bojovného a krvelačného kmene. Přečtěte si o těchto skandinávských mořeplavcích, kteří podnikali nebezpečné loupežné výpravy.

Jde o drsné vypravován plné severských etnik, nájezdů, šarvátek, lstí, rabování, zabíjení a plenění. Vycházející z určitých historických faktů a zachycuje období let 866 až 867, kdy s Vikingy zažijeme například bitvu o Eoforwic.

Kdo se bude moct pochlubit tím, že pomstil Ragnara Lodbroka, stane se součástí jeho příběhu a získá věhlas. A věhlas je jediná podoba nesmrtelnosti, která existuje.

Milovaný král opředený legendami Ragnar Lodbrok byl zabit, jeho dědici se srotili ve snaze pomstít jeho smrt.  Každý z pěti synů je jiný, ale všichni prahnou po uznání, kořisti a pořádné bitvě. Všichni nepřátelé se klepou strachy, protože Vikingové jsou vycvičení a mají zápal pro boj a fyzické násilí.

Ovšem nečekaně není hlavní postavou ani jeden z králových synů, ale prostý mladík, kterého Vikingové zachránili před oběšením. Stal se sice jejich majetkem, ale dokázal rychle prokázat, že má svoji cenu a že může být užitečný. Postupně odhalujeme minulost tajemného hlavního hrdiny, který toho ve svém krátkém životě už stihl zažít opravdu mnoho.

Kniha nás překvapí rovnou třemi mapami, nejpodrobněji popsané je město Eoforwic roku 866, poté nalezneme mapu Severských zemí a jejich sousedů a nechybí ani Velká Británie. Potěšil mě i krátký seznam osob vystupujících v příběhu. 

„Vy Vikingové jste pověstní tím, že útočíte jen tam, kde je nějaká kořist.“

Vikingové jsou plní dobývání, vraždění, chaos, plenění, řady přezdívek, chladných zabijáků a loupení. Příběh je složený z několika dílčích legend a příběhů. Je zde vidět, že každý vypravěč příběh trochu víc okoření a přidá něco svého a děj se neustále nafukuje, přikrášluje, až na něm moc pravdy není.

Kniha vyprávějící o pomstě přináší propletenou rodinnou historii. Svoji roli hrají v příběhu i samotní bohové a náboženství. Je zajímavé číst o nejrůznějších hrůzostrašných tradicích, odlišných zvycích a kultuře. Zajímavá jsou především přízviska a přezdívky: Halfdan-Bílý šat, Sigurd – Hadí oko, Bjorn – Železný, Ivar – Beznohý, apod.



Toto dílo jistě potěší mužskou linii a příznivce Vikingů. Já od této knihy očekávala trochu víc. Větší náboj nebo jiskru, prostě ke spokojenosti mi něco scházelo. Každopádně se chystám na stejnojmenný seriál, který je celosvětově velmi oblíben a dočkal se již páté série.

Lasse Holm je dánským autorem, takže k problematice Vikingů má velmi blízko. Je oceňovaným spisovatelem historických detektivek například The Roman, The Greek a The Republican, které se odehrávají v antickém Římě. Na Graphical College v Kodani vystudoval grafický design a své romány ilustruje nádhernými mapami zemí a měst.

Ukázka:
Zúčastnil jsem se tažení do vzdálených říší. Viděl jsem zapadat slunce nad střechami a věžemi Cařihradu. Brouzdal jsem se trávou v nekonečných ruských stepích, putoval norskými horami, viděl jsem kouř a žhavé kameny soptícího vulkánu dopadat na drsnou krajinu Islandu a vedl jsem tisíce vojáků do velklých a krvavých bitev, jejichž rozsah a hrůzu pochopí jen nemnozí. Zažil jsem víc než většina lidí. Za císaře mocné Francie nezaostávám ani bohatstvím, ani slávou. A zatímco na sklonku života píšu tyto řádky, přesto přese všechno vím, že jsem nikdy nezakusil takovou radost ze života, jako když jsem stál na sudu v chudé saské vesnici s oprátkou na krku a pochopil, že můj život zachránila nepravděpodobná náhoda.

Za recenzní výtisk děkuji Knihy Dobrovský! 

3 komentáře:

  1. Nejdřív to vypadalo docela dobře, ale po tvé recenzi bych řekla, že to nakonec asi bohužel nebude kniha pro mě. No... alespoň neprodloužím už tak nekonečný seznam knih k přečtení. :D

    OdpovědětVymazat
  2. Také mi kniha měla dojít na recenzi, ale neustále mi z Dobrovského píší, že ji nemají skladem, což mě už dost zaráží. Ale nekomentuji to. Někdy si knihu snad pořídím, jelikož mě opravdu zajímá.
    Díky za recenzi. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemáš zač. ;-) A přeji ti, ať si k tobě kniha nakonec najde cestu. :)

      Vymazat