středa 7. srpna 2019

Ztracená elfka


zdroj

Strážce ztracených měst je skvělou fantasy knihou pro děti. Jde o první díl milé série od mladé americké autorky. Shannon Messenger v roce 2018 vyšel v zahraničí již osmý díl a kromě téhle úspěšné řady napsala ještě Sky Fall, který je prozatím trilogií. Všechna díla mají na Goodreads skvělá hodnocení a není se čemu divit. Já jsem z příběhu byla nadšená a rozhodně si nenechám ujít pokračování.

Sophie Fosterová měla vždy pocit, že nezapadá. Neměla kamarády, byla outsiderem, kterého tížilo jedno velké tajemství.  Odmalička se potýkala s tím, že slyší lidské myšlenky. Vše změní pohledný cizinec Fitz, který ji prozradí, že je dávno ztracenou zázračnou elfkou. Vždy ji přišlo, že je jiná a teď jí vše začíná dávat smysl. Přijme svůj osud i novou životní etapu. Postupně se seznamuje s novým prostředím i osobami. Záhy nastoupí na elfí akademii a začnou ji perné dny. Sophie se rychle musí přizpůsobit a především zvládnout výuku. Na škole mohou studovat jen ti nejlepší, zbytek je vyhozen.  Sophii se snaží rozvíjet své staré i nově nalezené schopnosti a dovednosti a přitom odkrývá mnohá tajemství.

Nakladatelství Ocelot má prostě čuch na ty správná díla. Zatím žádné mě nezklamalo - právě naopak pokaždé jsem byla mile překvapena. Doporučit mohu, jak thriller Nenechám tě odejít, tak i erotický román King.

V prvním díle se čtenář seznámí s jedinečným novým světem, opředeným mnoha tajemstvími. Postupně se dozvídáme trochu z tradic, historie, zvyků a pravidel. Jde o skvěle zpracovaný magický svět, plný zázraků a ztracených měst. Na zoubek se třeba podíváme i bájné Atlantidě.

„Dejte ji chvilku. Musí si na svou novou schopnost zvyknout.“ Alden jí položil ruku na rameno „Zhluboka se nadechni, uvolni se a zjistíš, co jiného ještě dokážeš. A pamatuj, tvá mysl nemá na rozdíl od fyzického těla žádné hranice.“

Opravdu mi není jasné, jak jsem mohla propadnout příběhu, kde je hlavní hrdince 12 let, ale je to opravdu milé a kouzelné čtení. Po knize jsem sáhla hlavně díky anotaci a faktu, že v ní vystupují elfové, které já osobně v dílech vyhledávám, protože mě fascinují. Při čtení jsem se nenudila, opravdu jsem si užila spolu s hrdinkou poznávání nového fascinujícího světa.



Kniha je přirovnávána k obdivovanému Harrymu Potterovi a opravdu se zde podobné rysy objevují. Dětský věk, ve kterém odkrývají hrdinové nový svět, kam jdou studovat. Oba to jsou stateční a schopní hrdinové, kteří získají věrné přátele. Ale rozhodně je v příběhu spousta odlišností a jedinečných momentů.

Jedinou malinkou výtku vidím v tom, že hlavní hrdinka se na svůj věk chová až moc rozumě a její činy a názory mi nesedí s myšlením dvanáctileté dívky. Jinak je Shannon fakt zlatíčko, ohromně statečná, silná, odolná, schopná a čestná elfka, která může být takovým vzorem pro malé dívky.

V knize vystupují různé nadpřirozené bytosti a vymyšlená zvířata. Autorka upozorňuje i na problémy doby – na to, co lidstvo dělá špatně, že ničíme svoji planetu, válčíme, necháváme vymírat nejrůznější druhy, apod. Dílo má určité výchovný charakter. Jde o dobrodružné, pohádkové, napínavé a především čtivé dobrodružství. Plné nejrůznějších schopností, jako je čtení myšlenek, ovládání mysli, telepatie nebo fotografické paměti.

Strážce ztracených měst mě okamžitě vtáhl do děje a já měla pocit, že na magickou školu chodím spolu se Sophií. Tuhle pohádkovou knížku mohu vřele doporučit dětským čtenářům i mládeži. Ale já jsem jasným důkazem, že pokud máte rádi pohádky, elfy nebo dobrodružství užijete si čtení i v dospělosti.

Ukázka:
„Takže co?“ vypravila ze sebe Sophie, když se vzpamatovala. „Chceš říct, že jsem … vetřelec?“ Zadržela dech. Fitz propukl v smích. Začervenala se, ale současně se ji ulevilo. Nechtěla být vetřelec. „Ne,“ odpověděl, když se dost nasmál. „chci říct, že jsi elf.“ Elf. To slovo zůstalo viset ve vzduchu mezi nimi – jako cizí předmět, který tam nepatřil. „Elf,“ zopakovala. Hlavou se jí mihl obraz pohádkových bytůstek se špičatýma ušima, oblečených do kabátků a legín. Proti své vůli se zahihňala. „Nevěříš mi.“ „Vážně jsi čekal, že ti to uvěřím?“  „Asi ne.“ Prohrábl si rukama vlasy, až mu na hlavě zůstaly trčet ježaté vlny – jako nějakému rockerovi. Mohl by být někdo takhle pohledný blázen? „Říkám ti pravdu, Sophie. Nevím, co k tomu dodat.“ „Skvělé. Takže jsem elfka. Mám pomoct Frodovi zničit prsten a zachránit Středozemí? Nebo budu muset vyrábět hračky na severním pólu?“

Hodnocení: 4,8/5

Moc děkuji Megaknihám za poskytnutí téhle skvělé dobrodružné fantasy série plné elfů!

4 komentáře: