čtvrtek 1. srpna 2019

Dar



Dar je prvním dílem série Aura, která přináší young adult fantasy od německé autorky Clary Benedict, která se označuje za workoholika, který učí německý jazyk a hudbu. Kromě psaní ráda čte, hraje divadlo, sportuje a dokonce zpívá v rockové kapele.

Na knize je rozhodně nejzajímavější obálka, ta je prostě úžasná. Grafikům z Knihy Dobrovský se opět zdařilo vytvořit něco nepřehlédnutelného. Musím přiznat, že mě svým zjevem nalákala na čtení, ale bohužel se potvrdilo pravidlo, že by se kniha podle obalu soudit neměla. Tahle kniha je primárně určena mládeži, která ji jistě více ocení, protože já už jsem nějaký ten pátek mimo tuto věkovou kategorii.

Dar vypráví o partičce teenagerů, která řeší problémy s láskou. Zažívají první flirtování, sbližování a nervozitu. Hlavní hrdinka Hana je už dlouho zamilovaná do pohledného Jana, který si jí vůbec nevšímá a to jí trápí. Ze všech sil se ho snaží nějak zaujmout a okouzlit. Což se jí moc nedaří, na druhou stranu objevuje své skryté síly. Pozvolna zjišťuje, že je obdařena určitou mocí, kterou postupně zkoumá a objevuje. Magické schopnosti ji brzy přinášejí výhody a navíc to vypadá, že Janovi konečně není lhostejná. Ovšem svou sílu jen těžko drží na uzdě a ovládá. Je nevyzpytatelná a Hanka ji nevědomky čím dál více používá a škodí druhým.

„Magické schopnosti!“ směje se Šimon pro sebe. „Hanko, prostě moc čteš. Doufám, že brzy přijde nějaký upír a vezme si tě s sebou.“

Příběh přináší otázku morálky, kterou poměrně často rozebírá. Čtenář se mnohokrát pozastaví nad tím, co je správné a co už nikoli. Navíc mnohdy není jasné, co je náhoda a co osud. Kromě prvotřídní obálky musím ještě pochválit poměrně zajímavý a děsivě laděný úvod, který mě navnadil. Líbil se mi i samotný námět. Ovšem ke zpracování už jsem měla jisté výhrady.

Na Daru je na první pohled znát, že jde o debut. Autorka není pořádně vypsaná. Některé pasáže z knihy mi dokonce připomínaly mé první pokusy o zamilované příběhy. Na mě osobně dílo působilo amatérsky, na druhou stranu tenhle jednoduchý příběh plný naivity a trapných momentů, může právě teenagery zaujmout. Navíc u knihy není potřeba přemýšlet.



Od knihy jsem očekávala víc, slibná první temná kapitola se brzy změnila v Hanino neustálé vzdychání po Janovi. Naštěstí konec byl opět alespoň trochu napínavý a především nečekaný a překvapivý.  Autorka by se měla více zaměřit i na samotné charaktery postav a jejich vykreslení. Protože jejich chování bylo těžko uvěřitelné a působily na mě nesympatickým až odtažitým dojmem. I když knihu nevychvaluji do nebes, tak mi nedělalo problém ji dočíst, jde o poměrně krátký příběh a schopnosti hrdinky mě fascinovaly. Na druhou stranu do dalšího dílu se pravděpodobně již nepustím.

Nejvíc mi vadilo, že se v ději řeší pořád dokola to samé - hrdinčiny silné city k Janovi. Jsou probírány ze všech úhlů. Kniha není pro každého, je opravdu jen pro určitou sortu lidí. A to především mladé romantické dívky, kterým nevadí žánr fantasy. Ty se v příběhu určitě najdou a spolu s hrdinkou si zavzdychají po svém nedosažitelném idolovi.

Ukázka:
„A jak to teď celé funguje?“ zjišťuji nevrle. „Vyvolávání se skládá ze tří stupňů,“ vysvětluje Lara. „Napřed Eva jen zaklepe – samozřejmě třikrát. V dalším průběhu je vidět v zrcadle odraz toho, kdo dal k dispozici vlasy, a to s krvavýma očima. A během, posledního stupně se zjeví Evin duch a vtělí se do jednoho z přítomných. Duchem posedlá osoba rozbije zrcadlo a vypíchne někomu pěknému oči.“ „Ehm,“ přeruším ji podrážděně. „Proč, proboha, bychom měly takto vyvolávat duchy? Kdyby za to bylo alespoň dost peněz nebo doživotní neomezené množství kávy. Ale pomstychtivý duch, který chce na některou z nás zaútočit střepem ze zrcadla?“ Jasmíny oči se vzrušením třpytí. „Ale to je přece skvělé.“ Nechápavě pokrčím rameny a postavím se vedle svých kamarádek před zrcadlo.

Hodnocení: 2/5

Velice děkuji Knihám Dobrovský za poskytnutí recenzního výtisku!

3 komentáře:

  1. Souhlasím, že obálka je vážně krásná a zaujme na první pohled. :) Škoda, že ne vždy to stačí... Zřejmě si tuhle knihu nechám utéct. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Podle popisu jsem taky mimo cílovku :/
    Možná, kdybych to sehnala v němčině, tak bych se na to podívala.

    OdpovědětVymazat
  3. Nějak mě ta knížka minula, ale jak to tak čtu, asi je to dobře. :D Obálka je ale opravdu pěkná, nedivím se, že tě nalákala. :)

    OdpovědětVymazat