středa 16. listopadu 2022

Haka za lilii

 Haka za lilii  první díl série Hřiště lásky je ženským románem od české autorky M. K. Hardy, která se doposud zaměřovala na psaní romancí. Vyšly ji například knihy Knihomolka, Hacker, Hudba z vedlejšího kupé, které se odehrávají v zajímavém prostředí a pro které je charakteristický autorčin osobitý styl vypravování. Kromě psaní se věnuje i rodině a momentálně je na mateřské a má dvě děti. I když se psaním dosud neživý, je to její velký koníček. Vydat vlastní knihu bylo autorčiným velkým snem, který se splnil.

Lily již dva roky sdílí život s Benem, který se jí teď mění před očima. Změna práce způsobila, že je jiným člověkem, který se svojí dívkou již netráví tolik času, přestal na ni žárlit, bránit ji a podporovat. Lily dostává nečekanou nabídku a tím se odreagovává od potíží s přítelem – má se stát novou fyzioterapeutkou týmu, který se připravuje na mistrovství světa. Jedná se o velký 17 členný ragbyový novozélandský tým plný namakaných tvrdých hochů, kteří neustále trénují a potřebují velkou péči. Místo dostává na základě skvělých výkonů, přesto ji v začátku snad všichni podceňují a mají nemístné narážky. Nedůvěřují mladé, útlé dívce, že je dokáže napravit a pomoci.

„Vy na mě chcete mazat olej na dětský zadek?“ To si snad děláte srandu. „Ano, je nejlepší.“ Ona to snad myslí vážně. „V čem? Je to olej na dítě. Připadám vám snad jako dítě?“ Do tý masáže se mi chce čím dál tím míň. Tohle je k smíchu.

Lily je ovšem tvrdá a navíc schopná si srovnat všechny chlapi do latě. I když ví, že práce to bude velmi náročná, neodolá pěkným podmínkám a ani samotnému týmu, který se jí postupně dostává pod kůži. Má o ně opravdový strach a chce jim vážně pomoct se zdravotními problémy – hodně totiž hazardují a nechtějí si připouštět, že jsou zranitelní. Nejvíc ji omámil Alexander, s kterým tráví čím dál více času. Postupně se ji odevzdává a spoléhá na ni a zjišťuje, jak statečná vtipná, úchvatná i šikovná dívka to je.

V ději se střídají dva vypravěči Lily Curtis nadaná fyzioterapeutka s pestrou praxí, pro kterou je práce koníčkem. Která si se sestrou nedávno otevřela masážní a rehabilitační služby. Je velice schopná, ale často ji lidé podceňují. Jako Alexander Kelly, který je snědý charismatický namakaný potetovaný sportovec s dredy a velkými svaly, kterého by nejedna žena nazvala nejvíc sexy chlapem. Je to známý ragbyový hráč patřící k těm nejlepším, a tudíž se často potýká s nějakým sportovním zraněním. Zprvu se nechtěl svěřit do rukou dívky, jelikož nevěřil, že by mohla jeho stav napravit. Ale opak byl pravdou.

„Máte nádherné oči, Lily. Každý, kdo se do nich podívá, se stane zranitelným,“ nelhal jsem. Právě teď a v tu chvíli jsem byl zranitelný víc než kdy dřív. Ještě chvíli a budu potřebovat studenou sprchu, abych se uklidnil.

Jedná se o čtivé, hravé a poutavé čtení, ve kterém nechybí vrcholový sport, láska, boj, i přátelství. Název knihy Haka vzešel z rituálu, který sportovní tým praktikuje před začátkem každého zápasu, je to tradice i forma umění a jedná se o nádherný i děsivý zážitek.


Děj se odehrává v Anglii a rozprostírá se na více než 350 stranách. U jednotlivých kapitol se střídají vypravěči, části z pohledu Lily jsou doplněny ilustracemi lilií a části z pohledu Alexandra doplňují ragbyové míče. A krásně se obě části doplňují.

Božský tělo… pro moje prsty úplně jako umělecké dílo. Cítila jsem každý sval, každý jeho záškub. Senzace. Dokonce bych mohla polštářky prsů obkreslit každý ten kousíček a s jistotou ho pojmenovat, jak byl vyrýsovaný.

V příběhu se objevuje hned několik části z fyzioterapeutické praxe, autorka o téhle disciplíně musí mít spoustu informací nebo si udělala pořádný průzkum. Jelikož všechny zákroky působí velmi autenticky. A celkově bylo zapojení tohoto tématu do příběhu velmi zajímavé. Další nevšední tématikou je barvoslepost, na kterou jsem zatím jinde nenarazila. Autorka nám přibližuje složitý svět, ve kterém hrdinka nemá možnost vidět barvy, duhu, neocení úplnou krásu přírody ani třeba východ slunce. Stydí se za svou „nedokonalost“ a málo komu se odhalí a přizná své strachy.

Kniha mě rozhodně mile překvapila. Vůbec jsem nečekala, že se od české autorky dočkám tak čtivého vypravování. Byla jsem zprvu skeptická, ale zároveň zvědavá. Ráda podporuji české autory, ale většinou jsem zklamaná. To ovšem není případ Haky za lilii, tohle bylo skvělé a poutavé čtení, které mě bavilo od začátku do konce. Autorka si vybrala velmi zajímavé a sympatické hrdiny, nevšední témata a dokázala mě okouzlit i romantickou linkou. Tohle dílo mohu s klidným svědomím doporučit.

Ukázka:

Nesnáším, když se cítím neschopnej. Bohužel jsem si tak připadal už druhej den, a když mi Jack zavolala masérku, bylo to ještě horší. Všechny zranění vždycky rozchodím, tak proč ji musel volat zrovna teď_ Jo jo, jasně, je to mistrovství, je to důležitý a rozhodně si nemůžu dovolit bejt chcípák. Jenže i tak. Vždyť on zavolal ženskou! Ženskou! Já samozřejmě proti ženám nemám nic ani v nejmenším, jenže každej fyzioterapeut nebo masér našeho mužstva byl chlap, kterej měl páru. Pokaždý, když na někom z nás dělal, aby ho srovnal, byl úplně vyřízenej. Bez ohledu na to, jestli mu bylo třicet nebo padesát. Musí to bejt dřina jako blázen. A teď stojím jen v trenclích před malou Angličankou, která na mě zírá jako na cvoka. Skoro bych se vsadil, že lituje toho, že tu práci vůbec přijala. Vždyť je tak drobná. No asi není úplně drobná, má pěkný křivky a celkem vysoká taky je, jenže oproti mně? Vždyť je to prcek! Je to směšný. Nechápu, co bude ona zkoušet dělat… se mnou.

Hodnocení: 4,6/5

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Cosmopolis!

 

5 komentářů: