středa 15. prosince 2021

Temné cesty

 Temné cesty jsou napínavým dramatickým thrillerem o nebezpečné silnici, na které se v průběhu několika let ztrácejí mladé dívky a za celou dobu policie nechytila žádného podezřelého. Temné vypravování sepsala kanadská spisovatelka Chevy Stevens (narozená jako Rene Unischewski). Vyrůstala na ranči a nyní žije na ostrově Vancouver v Britské Kolumbii. Dříve pracovala v obchodním oddělení, byla i realitní makléřka. Nápad na svoji první knihu Stále nezvěstná dostala při provádění zájemců po domě, poté se rozhodla prodat svůj vlastní příbytek a skončit s prací, aby mohla dopsat své dílo. Od té doby se psaní věnuje profesionálně. Její kniha Still Missing se nakonec stala bestsellerem New York Times a v roce 2011 získala cenu International Thriller Writers Award za nejlepší první román.

Temné cesty popisují časový úsek od léta 2018 do léta 2019. Kniha je složená ze tří částí. V první části se představuje Hailey McBride. Druhá část je věnována Beth Chevalier a třetí spojuje oba osudy dohromady.

S každým nadechnutím svěžího vzduchu mi v duši roztávaly tvrdé, ostré střepiny. Neuvědomovala jsem si, jak uvězněná jsem si připadala ve městě, mezi všemi těmi zvuky, lidmi, v té všeobecné posedlosti sociálními sítěmi.

Hailey jako nezletilá je po smrti otce nucena se přestěhovat k tetě. Bydlí s nimi tvrdý policejní seržant Vaughn, který hrdinku neustále hlídá, terorizuje, kontroluje a zakazuje jí se sházet se svými kamarády. Je tak neustále pod přísným dozorem. Tenhle omezený život ji vytáčí, rozhodne se najít nějakou špínu na Vaughna a objevuje sérii lechtivých fotek dívek - mezi nimi i své vlastní. Jelikož se bojí, že by jí nikdo nevěřil. Rozhodne se tíživou situaci řešit útěkem. Jako jediné možné řešení se jeví stará, opuštěná chata v horách – obklopená přírodou, šelmami, mrazem a strmými srázy. Podaří se jí utéct od muže, z kterého má strach a dokáže přežít v takto těžkých podmínkách?

Beth se nemůže vyrovnat se situací, že ztratila sestru, která se stala jednou z obětí, šíleného silničního vraha. Byla vyhozena ze školy, přišla o bydlení a nakonec se vrací na místo činu. Je ubytovaná ve městě, kde její sestra přišla o život, snaží se uzavřít v sobě celou událost a najít pravdu.

Horko a zápach na mě byly příliš, začala jsem vidět rozmazaně a okraje mého zorného pole zešedly. Nikdy jsem neviděla na jednom místě tolik zla. Ochromovalo mě to. V hlavě a očích mi pulzovala krev. Srdce mi bušilo jako kladivo a krev se hnala žilami ve zpanikařeném úprku.

Napínavé dramatické vypravování nás zavede do Cold Creek tedy zapadákova ležícího na dlouhé opuštěné silnici, bez veřejné dopravy, kterou obklopuje neproniknutelný les, rokle, srázy, divoká zvířata i voda. Vše tedy snadno zahladí stopy a navíc je všude spousta úkrytů, kam se dá schovat tělo. Prostě odlehlá divočina a policie si neví rady.

Inspirací se Chevy Stevens stal opravdový případ, ke kterému došlo. Jedná se o dálnici slz, která se nachází v severní Britské Kolumbii. Od 70. let na tomto místě docházelo k vraždám a zmizení žen. Případy nejsou dodnes vyřešeny. Z úcty k obětem, rodinám i policistům pracujícím na případu autorka použila vymyšlené městečko Cold Creek a silnici Cold Creek Highway. Postavy i podrobnosti jsou rovněž fantazií.


Slyšelas někdy termín overkill? Znamená to nadměrně ničivou sílu. Lékař, který ji pitval, říkal, že do ní vrah mlátil tak silně, až jí přelámal kosti, a pak ji uškrtil. Ať to byl kdokoli, liboval si v jejím mučení a teď toho sám od sebe nenechá.“

Od autorky jsem četla i psychologický román Nenechám tě odejít, který popisuje rodinné drama založené na efektu motýlích křídel. Před jedenácti lety uprchla Lindsey s dcerou Sophií před svým násilnickým manželem, který se ji pokusil zabít. Našla si nový domov, začala s podnikáním a snažila se odstřihnout od svého starého života. Ale temná minulost se opět hlásí o slovo. Dramatické dílo se mi moc líbilo, takže jsem bez váhání sáhla i po Temných cestách a opět jsem byla více než spokojená.

Tenhle temný thriller přináší nečekaná rozzuzlení, riskování života, výhružky, nebezpečí, touhy, strach, ale i odvahu. Příběh je to velice napínavý a především poutavý. Temné cesty mi čtenářsky sedly, opravdu hodně mě zajímalo, jak to celé dopadne, takže knihu jsem přečetla během pár dní. Z děje mě chvílemi dost mrazilo, autorka někdy až moc zevrubně popisuje mrtvá těla, ale o to víc, příběh na čtenáře zapůsobí.

Ukázka:

Žádná z nás se nikdy neprobudí s myšlenku „dnes večer zahynu na temné silnici“, ale v tom to právě je, nemyslíte? Jste mladá, svobodná, celý život máte před sebou. Máte plnou hlavu nějakého zamilování, hádek o hlouposti se svou rodino a vymýšlení zvlášť vtipných komentářů na Instagram. Riskujete. Jezdíte autem příliš rychle a taky příliš pijete. Čas se před vámi odvíjí jako luxusní, jasně barevné klubko příze. Myslíte si, že máte spoustu let na to, abyste svůj život nakonec trefila správně. A pak najednou potkáte špatného člověka a je po všem. Smrt si pro mě nepřišla v překrásném výbuchu světel ani s doprovodem zpívajících andělů, vlastně ji nedoprovázelo vůbec nic. Byla to ostrá, pronikavá bolest. Škrtil mě a díval se mi do očí.

Hodnocení: 4/5

Velice děkuji Megaknihám za poskytnutí tohoto mrazivého thrilleru!

 

2 komentáře: