úterý 31. října 2023

Práskovník Pepa a O princeznách, dracích, lidech a podobné havěti

Krásný den, 

dnes vás vítám u recenzí na dětské knihy, které jsem dostala od samotné české autorky, za což ještě jednou moc děkuji. Anna Langerová je matkou na mateřské dovolené, která první knihu napsala neteři a synovci. Svoji třetí publikaci již věnovala synovi. Autorka například pořádá autorská čtení i dílničky, kde si děti mohou vyrobit vlastní knihu. Více informací o Anně Langerové i o samotných pohádkách naleznete na webových stránkách Pohádky od Áni

A pak přišel ten zásadní okamžik. Jednou jsem vyprávěla pohádku, kterou jsem už dlouho neříkala. Samozřejmě jsem si ji nepamatovala. Jenže neteř mě najednou začala opravovat, že tak to přece nebylo! Chtěla přesně tu verzi, kterou jsem říkala původně.                                                                   Tak jsem začala pohádky sepisovat. Vlastně ne proto, abych je někomu darovala, ale abych vyprávěla přesně tu verzi, kterou chtějí slyšet. 🙂

A pojďme se hned vrhnout na první vydané autorčino dílo:

A jejím útlá knížečka O princeznách, dracích, lidech a podobné havěti, který ilustrovala Alžběta Polanská. V první chvíli mě překvapil samotný formát díla i přidané obrázky, nic podobného jsem vlastně ještě neviděla. Na webových stránkách jsem se dozvěděla, že je má na svědomí mladá studentka, což můj názor zase poněkud změnilo a vlastně mi přišlo moc milé, že ji Anna Langerová oslovila. A vlastně je to celé pojaté originálně a neotřele. Ale na můj vkus je to opravdu hodně krátké. ;-)

Tahle knížečka obsahuje hned několik kraťoučkých mini pohádek pro děti, ve kterých vystupují různé pohádkové bytosti - jako je například drak, čert nebo princezna. Ale setkáme se i s úplně obyčejnými hrdiny jako je kapřík nebo rak. 

Do své domoviny dorazila právě včas. Sopka již byla na pokraji sil. Nezbýval jí téměř žádný plamínek. Holčička darovala zesláblé sopce nové srdce, a tím ji zachránila. Spolu s ní i život na ostrovech!

Příběhy jsou navíc poučné, krátké, úderné a poukazují i na problémy doby. Uvnitř dílka se setkáme třeba se šikanou - kdy se ostatní čerti posmívají malému čertíkovi zato, že je ze všech nejmenší. A nebo své slovo dostává i chamtivost a nezbedný rytíř tak skončí na dně drakova břicha.

Ale to není všechno - vypravíme se i do nebezpečné džungle plné hladových vlků, ztratíme se ve vodním víru nebo se dočteme o rebelské princezně, která předtím, než usedne na trůn, chce  zažít nějaké dobrodružství a tak se vydává na dalekou cestu v přestrojení. A stává se dokonce kovářkou.

Tatínek ji vysvětlil, že se jedná o tradici a že on stejně jako jeho tatínek a tatínek jeho tatínka ulovil den před Štědrým dnem kapra, kterého zítra k večeři snědí. Lucinka o tom ovšem nechtěla ani slyšet. Nemůžou přece kapra sníst. Byl v té vaně tak strašně smutný. 

Kniha vyšla již v roce 2020 a je to opravdu taková milá jednohubka, která má jen 36 stran. Ale zase k této publikaci o rok později přibyl pracovní list nazvaný Proč drak sežral rytíře?, který je určený dětem od 4 do 8 let. Tímto listem vás provedou Karel a Kája, kteří vám pomohou si vzpomenut na jednotlivé pohádky v knize. Tyhle postavičky zpovídají malé děti a ptají se je na různé otázky, některé jednoduché, jiné zapeklitější a chtějí třeba vědět, jaká pohádka se jim nejvíce líbila.

Sice už nejsem dítě, ale i já ráda odpovím. Mně osobně se nejvíc líbilo vypravování o Kapru Kájovi, který si žil bezstarostným životem, než přišlo období Vánoc a on nedbal zákazu maminky a byl uloven. Na pohádce se mi líbí, že má dobrý konec a hlavně je velmi poučná. Maminka by se rozhodně měla poslouchat. ;-)

 Třetí a zatím nejnovějším dílem autorky je Práskovník Pepa aneb Když práskat, tak jenom dveřmi v knihovně, který vyšel v roce 2022. Tahle pohádková knížečka se mi zalíbila na první pohled. Okamžitě mě zaujaly ilustrace od Karolíny Roulové, které jsou nádherné. Taktéž chválím nápad vytvoření zcela nové pohádkové postavy, která chrání průchod mezi pohádkovým a naším světem, to je geniální. Podle autorky jsou to vznětlivá stvoření, která mají ráda ticho a pořádek a nejraději si čtou, jelikož jsou stvořeni k myšlení. Pomalu se tihle střežitelé pohádkových bran rozšiřují po celém světě a chrání portály v knihovnách.

A nyní se pojďte spolu se mnou seznámit hned se dvěma práskovníčky a to Pepou a Ferdinandem. Tihle dva jsou jako nebe a dudy. Ale když je osud svede dohromady zjistí, že si skvěle rozumí a pomohou si navzájem.

Lidem se moc nezjevuje, proto není moc známý. Naproti tomu v pohádkovém světě je naprostá celebrita. Každý ho zná! A kdo ne, ten je naprostý ignorant!


Ihned v úvodu se dozvíme, kdo je to vlastně ten práskovník, co celý den dělá, a teprve pak se pouštíme do samotného příběhu. Je to pravdu kraťoučký, ale miloučký příběh, který je proložený celou řadou krásných ilustrací a zabírá sedmdesát stran.

Je vidět posun v autorčiných dílech. Jednak zvolila klasičtější vydání knihy, vyměnila ilustrátorku a zapracovala i na svých textech. Celkově na mě kniha působila profesionálněji. Dokonce mě chvíli poslouchal i můj milovaný desetiměcíční syn, kterého očividně mé předčítání zaujalo. A Práskovník se tak stal naší první společnou pohádkou. Ale i v tomhle případě bych dílo trochu rozšířila. Téma je to více než vhodné.

Ukázka:

Práskovník je vlastně spojení mezi světem lidí a pohádkovým světem. Sice jenom jednostranné, protože pouze lidské děti vědí, že pohádkový svět existuje, ale za to velmi zásadní. Jsou moudří, a tak fungují jako hlavní informátoři pohádkového světa o světě lidí. Zároveň jsou také dveřníci a ochránci brány do světa pohádek. Ta se ukrývá ve všech knihovnách a samozřejmě, že musí být řádně hlídána! Nikdo přece nechce, aby se divoký drak z Dračí vesnice dostal třeba do centra Berouna nebo aby se zlobivý Karlíček se svými umazanými prsty potuloval po domě Jezerní paní. To by nikoho nepotěšilo, že!

Velice děkuji Anně Langerové za poskytnutí recenzních výtisků!

4 komentáře:

  1. Je fajn, že se autorka posouvá, ilustrace se mi moc líbí :)

    Smile Thess

    OdpovědětVymazat
  2. Paskovnik Pepa má šílenou obálku, škoda. U nás by se taková kniha nepůjčovala. Obálka prostě musí děti nalákat jako první, ale příběh zní fakt dobře.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Příběh je opravdu originální a náhodou obálka se podle mého povedla. Celkově všechny ilustrace v Práskovníkovi jsou pěkné. ;-)

      Vymazat
  3. To zní moc dobře. Ilustrace jsou nádherné. 😊

    OdpovědětVymazat