pátek 27. října 2023

Vzpomínky


Vzpomínky jsou již sedmým dílem čtivé dobrodružné série Strážce ztracených měst psané pro děti a mládež. Příběh má na svědomí americká autorka Shannon Messenger. Knihy byly vydány již před několika lety a málem by se k českým čtenářům ani nedostaly. Naštěstí je Ocelot objevil v záplavě starších titulů a Radka Kolebáčová všechny překládá. A konečně si můžeme vychutnat tento fantasy svět.

Sophie je geniální a výjimečná bytost, která musela brzy dospět a která na svých bedrech nosí velkou zodpovědnost. Navíc k sobě přitahuje nejrůznější nebezpečí. Je to dívka z dvou světů, která byla vytržena z lidského a vtáhnuta do toho magického. Je součástí tajného genetického experimentu skupiny povstalců, její DNA bylo modifikováno a její schopnosti vylepšeny a cíleně upraveny. Sophie umí číst myšlenky, teleportovat se, působit mučivou bolest, mluvit všemi jazyky a nabudit něčí potenciál. A může se stát, že se objeví i nějaké další.

"Všechny stopy v tomhle příběhu vedou ke mně. Dobré věci i zlé - správné i špatné - jsem jejich součástí. A i když se sebevíc snažím ochránit ty, na kterých mi záleží. Vždycky to někdo odskáče."

V tomto díle se dívka obdařená zvláštními schopnostmi - opět velmi snaží, ale nepřítel má stále  navrch. Jak je možné, že je neustále o krok napřed? Přes veškeré úsilí a snahu konečně vyhrát, se situace vždycky jen přiostří. A tentokrát hrdinové opravdu dostanou na frak a někteří budou mít dokonce namále. Je pro ně těžké zaměřit se na správnou hrozbu a jejich chyby mohou mít katastrofální následky. Nedávný střet byl nečekaně tvrdý a Sophiinu partu v čele s ní položil na lopatky. Nyní je čeká dlouhé zotavování, při kterém se snaží vymyslet taktiku dalšího postupu. 

Potýkají se s velice mocnými nepřáteli, kteří mají ještě v záloze permony s orgy, a zároveň nevyložili všechny karty. Sophie se rozhodne změnit taktiku a vrhá se na tvrdý výcvik a věří, že tohle nebudou očekávat. Zkusí se zaměřit taky na něco jiného než na její všestranné schopnosti a učí se bojovat. Kromě toho se řeší soudní proces s Alvarem, situace s bodyguardy, nebo čtení myšlenek. Navíc se konečně posune romantická linka a vyjeví se dlouho skrývané city. Na to jsem čekala dlouho. :D

Vzpomínky se rozkládají skoro na sedmi set stranách, jedná se tedy o opravdu velkou a objemnou knihu. Místo toho, aby autorka příběh zkracovala, tak každý díl je delší a delší. Což mi přijde poměrně nelogické, jelikož primárně je dílo určené mladým čtenářům. A ty může taková tloušťka hodně odradit. Popravdě zalekla jsem se i já. Zatím se jedná o nejdelší část celého vypravování a jednotlivé knihy se mi už skoro nevejdou do knihovničky.

Už se nebudu dřít jako kůň, abych něco dokázala, a ocitla se ještě ve větším skluzu. Už se je nebudu snažit porazit v jejich vlastní hře. Už se... nebudu soustředit na ně. Chci se soustředit na nás - abychom byli silnější. Naučili se bojovat... Abychom udělali všechno, co bude třeba, a konečně na ně byli připraveni... až se zase ukážou."

Kniha je určena dětem, ale autorčin styl psaní, který je mimořádně čtivý i poutavý, udrží pozornost i starších čtenářů. Přináší s sebou nevídané dobrodružství i ty nejroztodivnější tvory. Nechybí tajné plány, léčky, magie, odlišné schopnosti, intriky, strategie, vydírání, hrozby, zástěrky, manipulace, teleporty, tajemství, nebezpečí či kamarádství. Opravdu jde o příjemné čtení plné dobrodružství. Já osobně jsem si tuhle sérii oblíbila i přes fakt, že již několik let nejsem cílovou skupinou. Ale umím ocenit čtivě napsaný román plný akce, silných hrdinů, a především fascinujícího prostředí.

Přesto všechno musím bohužel připustit, že mé prvotní obrovské nadšení z příběhu postupně upadá. První díl je naprosto bombastický a vlastně i jednotlivá pokračování mě bavila. Ale štve mě, autorka celou kouzelnou sérii tak hrozně moc protahuje. Pokaždé ukončí dílo v napínavém momentu a nutí čtenáře čekat. Messenger stále sérii nedopsala a v zahraničí se momentálně připravuje desátá část. I když je dílo nadále nepředvídatelné a nechybí v něm nečekané zvraty. A konečně se taky více řeší city hrdinů.  Tak já s těžkým srdcem, jelikož nemám ráda otevřené konce s touto sérií končím, jelikož má knihovna není nafukovací. A vážně je mi líto, že se asi nedozvím, jak to celé dopadne, ale už se mi to celé zdá nekonečné, i když mnohé nezodpovězené otázky mi budou vrtat hlavou.

"Nikdy nezapomenu, jak jsi mě našel a přivedl do Ztracených měst. Jak jsi mi ukázal, kam skutečně patřím. Jak jsi přišel, když jsem volala o pomoc, a zachránil mě před vytracením. Jak jsi všechno opustil a přidal se se mnou k Černé labuti. Mám pokračovat?"

Autorka přitvrzuje, její scény jsou stále více drastičtější a krvavější. Stejně jako v Harry Potterovi čtenáři vyzrávají a dospívají spolu s hrdiny. Sophie dokonce posunula své hranice, co se týká násilí a je rozhodnutá upustit uzdu svým schopnostem, jen aby ubránila své blízké. Už se prostě dílo víc a víc kloní od elfí pohádky k dramatickému válčení a celkově se přitvrzuje.

Shannon Messenger je americká autorka, která má sice vystudovanou filmovou produkci, ale na filmy jí baví spíše koukat, než je vytvářet. Nakonec v sobě objevila vášeň pro psaní – především knih pro děti, ale na svém kontě má i romány pro mladistvé.

Ukázka: 

"Ano, Sophie," liboval si při pohledu na ni Gethen, "jsi otřesená právem. Opravdu jsme o tolik kroků napřed. A ta malá vítězství, která jsme vám dopřáli, byla záměrná. A dovolím si připomenout, že jsme zatím nepřizvali do hry naše spojence ogry. Nebo permony. Máme tolik možných plánů, o kterých se vám ani nesní. Právě proto jsem ti přišel něco sdělit. Je na čase pochopit, že to, že jsi naživu a  můžeš si dělat, co se ti zlíbí, nesouvisí ani s tvými ledabylými schopnostmi, ani s tím, že si tě Rada vydržuje, ani s Černou labutí a jejími směšnými metodami, ani s tvým absurdně loajálním osobním strážcem, ani s fádními kouzly tvého otce, a už vůbec ne s tvými nesnesitelnými kamarádíčky. Můžeme tě najít, kdykoli se nám zachce, ať budeš kdekoli, a kdybychom s tebou chtěli skoncovat - nebo ti dopřát bezpečí v našem vězení - nebyl by to pro nás problém.

Hodnocení: 3,8/5

Velice děkuji Megaknihám za poskytnutí dalšího fantasy dílu série pro mladší čtenáře!

2 komentáře:

  1. Vidím recenze na tuto knihu téměř na každém knihomolském blogu :-D A stejně mě to nepřesvědčilo, abych si ji přečetla - není to zkrátka můj šálek kávy :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Vždy ma dokáže naštvať, keď si užívam knihu a miesto toho, aby sa dej zlepšoval a gradoval upadá. Vďaka za recenziu. :)

    OdpovědětVymazat