neděle 15. října 2023

Spoutání magií a Poslední oběť

A jdeme  do finále - Spoutání magií a Poslední oběť jsou pátým a šestým dílem fantasy série Vampýrská akademie, což znamená, že jsme se dostali do velkolepého finále. Čtivá fantasy díla sepsala oblíbená autorka Richelle Mead, která po jejich vydání zaznamenala obrovský úspěch. Na ten navázala sérií nesoucí název Pokrevní pouta, ve které vystupují některé postavy z VA, takže pokud jste si protagonisty oblíbily stejně jako já, budete nadšeni, že se s nimi ještě nemusíte úplně loučit a dozvíte se o nich další zajímavé informace. Akorát se nám změní hlavní hrdinové Rose s Lissou vystřídá Adrian a alchymistka Sydney. A já už se moc těším na znovu vydání tentokrát pod značkou booklab.  Autorku Richelle Mead mám osobně moc ráda a musím tu vyzdvihnout i velmi povedenou sérii Sukuba či samostatný román Neslyšno. 

Spoutání magií je taková temná love story. Hlavní roli v ní hraje Rose a Dimitrij, kteří se milují, ale osud jim nedovoluje být spolu. Rose nevzdává šanci milovaného muže zachránit, ale Dimitrij je silný soupeř, který hrdinku pořádně vystraší. Hra o lásku i samotný život může začít. 

Poslední oběť řeší smrt výrazné postavy, kterou hodily na Rose - velkou rebelku porušující často zákony. Množství důkazů proti ní je značné a hrozí, že dojde na nejhorší a to na samotnou popravu. Kamarádi v tom Rose nehodlají nechat a pomohou ji s útěkem. Mezitím hledají důkazy na její záchranu. Rose nehodlá sedět v koutě, ale pouští se do vyšetřování obrovského tajemství, které Lisse může změnit celý život.

Poslední dvě části se zabývá hlavně milostným trojúhelníkem, vyjasněním si svých citů. Rose snaží držet dál od Dimitrije, ale stále ji neskutečně přitahuje. Taky se zde z velké části řeší politika, intriky, výčitky a zrada. Chystají se volby i korunovace nového panovníka, do toho změna zákonů a celého systému. Dozvídáme se více i o nových postavách a napjatě čekáme na výsledek procesu i volby partnera. 

"Nemůžu," pověděla jsem Abemu zlomeným hlasem. "Já přece nemám... umřít takhle." "Co?" povytáhl obočí. "Ty víš, jak máš umřít?" "V boji. Při obraně těch, který miluju. Ne... Ne na naplánovaný popravě."

Obě díla se mi opět dobře četli, příběh je to čtivý a napínavý. Jak už jistě víte v mém případě se jedná o rereading. Když jsem byla v pubertě zařadila se Vamprýrská akademie mezi mé oblíbené série, ale i po letech mě tyhle knihy moc baví a udržely si svoji pozici. Autorka stvořila čtivý magický svět, ve kterém se pohybují různé bytosti. Kniha v žánru fantasy přináší středoškolské drama plné pravého přátelství, krve, magie, upírů, nebezpečí, drbů, vztahů i bojů. Jsem přesvědčená o tom, že většina tuhle sérii již v minulosti zaznamenala, ale pokud je tu někdo, kdo ji ještě nečetl, tak to napravte. Nebude zklamáni. Richelle Mead je opravdu schopná autorka, která umí zaujmout. A mě tato díla baví snad ještě víc, než kdysi. Společně s protagonisty prožívám jejich trápení, jelikož autorka je umí tak věrohodně popsat, že se do nich čtenář umí vžít a hlavně ho zajímá, co s nimi bude. 

Co se týká předposlední a poslední části, tak se musím přiznat, že jsem na mnoho momentů již zapomněla, a o to víc mě čtení bavilo. Byla jsem hodně napjatá, jak to vlastně dopadne. A opět jsem neuhodla vraha. :D Tahle série mě nepřestává udivovat, nepamatovala jsem si, jak dojemně a srdceryvně mnohé scény Mead napsala, a jak snadno lze propadnout kouzlu hrdinů. Jedinou výtkou je autorčina podrobná rekapitulace děje. Mead hodně věcí neustále opakuje, což se může hodit, když čekáte na překlad dalších dílů několik měsíců, ale když je čtete za sebou, tak je to poněkud otravné.

"Vyděsilo mě to. Změnilo mi to duši. Teď už nedokážu milovat nikoho. Nedokážu tě... nemiluju tě. Mezi námi už nic není." Krev mi vychladla. Odmítala jsem uvěřit jeho slovům... po tom, jak se na mě díval ještě před chvílí. "Ne! To není pravda!"

Vampýrská akademie není žádnou horkou novinkou na trhu, vyšla již před několika lety a to dokonce i v českém překladu. Naštěstí nakladatelství Slovart pod svojí značkou booklab nezahálel a tuto sérii oprášil a nabídl čtenářům v zbrusu novém kabátku. Autorkou obálek je mladá talentovaná Adéla Stopka. A vyobrazení jednotlivých postav se ji moc povedlo. Mně osobně nejvíc nadchly právě tyto dvě poslední obálky, které jsou boží. Navíc se jedná o mé dvě oblíbené postavy. Kdo by nemiloval Dimitrije, že? :D A Lissa je za mě složitá osobnost, která ale i přes ztrátu rodiny, ovlivňování éterem a svoji královskou pozici nepřestala bojovat a snažit se být lepší. Mnohem víc jsem ji rozuměla než třeba oblíbené Rose. A co vy, jaká je vaše oblíbená postava?


Richelle Mead pochází z Michiganu a nyní žije v Seattlu ve státě Washington. Než se stala spisovatelkou, vyzkoušela si několik různých kariér. Získala diplom z několika fakult - svobodné umění, náboženství a učitelství pro středí a vysoké školy. Nakonec se rozhodla, že svou cestu vidí ve psaní. Je přesvědčená, že všechno její vzdělání ji na to připravilo. Richelle jako celoživotní čtenářka byla vždy fascinována mytologií a folklórem. Když nepíše, dívá se na špatné reality show, cestuje, zkouší zajímavé koktejly nebo nakupuje oblečení. Sama o sobě tvrdí, že je závislá na kávě a bojuje s prokrastinací. Série Vampýrská akademie je její nejprodávanější. Byla na seznamu bestsellerů NY Times a US Today, získala ocenění od Americké knihovní asociace a byla přeložena do třiceti jazyků.

Hodnocení: 4,4/5

Velice děkuji nakladatelství Slovart za poskytnutí recenzních výtisků!

1 komentář:

  1. Ďakujem za recenziu, tento žáner sa presne hodí do mojich obľúbených. :)

    OdpovědětVymazat