neděle 1. listopadu 2020

Zlatá klec

 

Zlatá klec s podtitulem Nevěř mu. Nevěř nikomu od úspěšné autorky Camilly Läckberg, která se řadí mezi nejčtenější spisovatelky na světě. Například její série Fjällbacka složená z deseti knih byla prodaná do 60 zemí světa v celkovém počtu více než 23 milionů výtisků. Některé romány byly dokonce zfilmovány.

Zlatá klec je prvním dílem série Faye, jde o temný příběh vyprávějící o ženské síle. Autorka se v případě tohoto díla posunula jiným směrem než doposud a vsadila na feministicky laděný román. Který je ovšem čtivý a dokáže zaujmout svou dravostí a propracovaností.

Katastrofa se blížila čím dál víc. Samozřejmě si měla těch náznaků všimnout. Otevřít oči. Říká se, že nás lidi nic nezaslepí tolik jako láska, ale Faye věděla, že nic lidi nezaslepí tolik jako snění o lásce. Naděje je mocná droga.

Kniha ukazuje naoko perfektní manželství, ve kterém Jack vzkvétá a Faye uvadá. Hlavní hrdinka dává do vztahu všechno, láska ji zaslepila a ona nevidí, že je pouhou poddajnou služkou, kterou provází jen pohrdání a neustále necitlivé poznámky. Dříve byla ambiciózní, krásná, sebevědomá žena, nyní je přehlížená a zneužívaná. Faye se snažila, aby byl její manžel šťastný a  tomu podřídila i vlastní společenský život. Poté, co se jí rozpadne její rodina a Jack ji opustí, nezůstane Faye nic kromě veřejného ponížení. Žila si na vysoké noze, ale kvůli předmanželské smlouvě, je na mizině. Stává se společenským vyděděnec. Je opuštěná, přehlížená, ponížená, podvedená a rozhodnutá se pomstít.

Jde o napínavý psychologický román, který se rozkládá na více než 400 stranách. Tohle temné čtení plné překvapivých zvratů i drsných odhalení přináší ukázky ze společného života manželů, tedy hrůzné popisy toho, co musela hrdinka prožívat a co si nechala líbit.

Minulost mi ale visela jako koule u nohy. Stahovala mě dolů, rušila, překážela mi. Každá buňka v těle se však třásla zvědavostí. Stála jsem tu proti celému světu. Daleko od domova, ve městě, o kterém jsem celý život snila. Netoužila jsem jen utéct. Toužila jsem se dostat se sem.

Zlatá klec je kniha, ve které hraje důležitou roli pomsta.  Čtenáři nabízí intriky, drby, moc, bohatství, peníze, nevěru i zradu. Läckberg se nebála ani peprnějších popisů, takže tahle kniha je protkaná erotickými momenty. Kniha přibližuje snobské prostředí plné paniček, které nechodí do práce, peníze mají od zámožných manželů a jejich úkolem je vypadat reprezentativně.


Na příběhu mě strašně iritoval hlavní hrdina, který byl prostě k nesnesení strašná lidská bytost. Jack je vykreslen jako namyšlený člověk, který je přesvědčen o své nadřazenosti a bezchybnosti. Který si libuje v tom druhé vlastnit a ponižovat je.  Dlouho jsem nečetla o tak negativní hlavní postavě. Musím uznat, že autorka rozhodně ví, jak čtenáře zvednout ze židle a zaujmout.

Proč by ona neměla být schopná dodržet jednoduchou dietu, aniž by si udržela dobrou náladu, když jiní lidé dělali úctyhodné věci každý den? Létali na Měsíc. Porazili Hitlera. Postavili Machu Picchu.

Tenhle čtivý thriller ze švédského prostředí má spád, a i když je chvílemi přitažený za vlasy je nesmírně napínavý a vypráví o kruté pomstě promyšlené do detailu.  V díle dochází i ke střídání vypravěčů a čtenář odhaluje nejen problémy v manželství, ale i minulost hrdinů. Je zde krásně vidět, jak se lidé mohou změnit. A od sluncem zalitých začátků, kdy se Jack a Faye potkali, se dostáváme k pohrdání a nenávisti.

Pokud vás kniha zaujme stejně jako mě, jistě vás potěší, že v českém jazyce nedávno vyšel druhý díl této duologie s názvem Stříbrná křídla. 

Ukázka:

I před Viktorem jsem to zatím tajila, co kdyby tomu nerozuměl. Všem ostatním jsem ale nastavovala své nové, sebejisté já, které nemělo s Matildou pranic společného. A nejdůležitější bylo, že tady mě už dopis z vězení nezastihne. Nikdy jsem ani jeden z nich neotevřela. Pamatuji si ale strach, který jsem cítila, když jsem na obálce spatřila otcovo písmo. Teď už nevěděl, kde mě hledat, nemohl mě kontaktovat. Už neexistoval. Patřil do Matildina světa. Natáhla jsem se po kabelce, strčila deník do vnitřní kapsy a zapnula zip. Nebýt snů, dokázala bych uvěřit své vlastní lži, že minulost je nadobro pohřbená.


Hodnocení: 4/5

Velice děkuji nakladatelství Grada za poskytnutí recenzního výtisku!

 

2 komentáře:

  1. Zlatou klec jsem nedávno dočetla, zrovna sepisuji recenzi a mám hodně podobný názor jako ty. :) Co se týče druhého dílu, rozhodně si ho nenechám ují.

    OdpovědětVymazat