úterý 3. září 2024

Jen pět přežije

 Jen pět přežije je thriller od britské autorky Holly Jacksonové, která píše odmalička.  Kromě psaní příběhů a čtení ujíždí na videohrách a sledováním dokumentů o zločinech a představuje si, že je vyšetřovatelkou. Jacksonová odpromovala z angličtiny a mnoho let ji provází láska k záhadám, kterou využila při psaní děl.

Návod na vraždu pro hodné holky (psaný v duchu Nancy Drew) byl autorčiným debutem. A stal se New York Times bestsellerem. Nedávno vzniklo i seriálové zpracování příběhu.

V boku karavanu zela díra. O velikosti nehtu, Velikosti kulky. V tu chvíli to

pochopila. 

 Red Kennyovou ostatní litují, její matku zavraždili a z otce se stal alkoholik. Finančně na tom není vůbec dobře a kvůli ní se jede na jarní prázdniny obytňákem. Během cesty zničehonic přestane fungovat navigace a šest přátel uvnitř vozu neví, kde se nachází. Úplně se ztratili a na odlehlém temném místo jim praskla guma. Signál je nadobro ztracený a všichni zůstali ve tmě v pustině a bez pomoci. Navíc brzy zjistí, že jejich největší problém není najít cestu, ale odstřelovač s puškou s laserovým zaměřovačem odhodlaný zneškodnit toho, kdo skrývá velké tajemství.

Dramatická kniha má kolem čtyři sta stran a odehrává se v Jižní Karolíně. Probíhá pouze během osmi hodin a kulisou se stává karavan. Součástí díla je plánek The Getaway Visty 2017 31B (což je karavan, ve kterém se šest přátel nachází) a mapu Spojených států amerických, aby čtenář věděl, kde se hrdinové nachází.

"Co to bylo?" ozval se rychle neklidný Oliverův hlas. "Výstřel," odpověděla Red a otočila se do tmy. Někdo v ní byl, v té ohromné nicotě plné chvějivých stínů. V celé té nicotě někdo byl, někdo se zbraní v ruce. A to s pořádnou puškou. 

Příběh je na pomezí žánrů young adult a new adult, jednoduchý děj vypráví o středoškolácích, ale v ději jsou popsané i morbidní scény. Jeden odstřelovač, šest přátel ukrytých v karavanu a čas se krátí. Pokud máte rádi road tripy, nebo díla, co se odehrávají většinu času na jednom místě během krátké doby s chutí se do tohoto thrilleru pusťte.

 

"Dostaneme se odsud vůbec někdy?" zeptala se ho Red. "Nevím," odpověděl a vydal se kolem přední kapoty vozu za Oliverovým hlasem. 

Kniha se odehrává v rámci několika málo hodin, proto mě překvapil pomalejší rozjezd. Čekala jsem napětí a akci od samého začátku do konce. Ale trvalo mi, než jsem se začetla. Taky jsem se ztrácela v tom, kdo je kdo. Takže první část knihy jsem četla několik dní, ale druhá část mi vše vynahradila. A během večera jsem měla dočteno. Příběh velmi rychle nabíral na obrátkách a na čtenáře čekalo několik překvapení, paranoia i panika. Dílo bylo najednou napínavé a dramatické. A bylo zajímavé, jak se měnilo chování lidí a ukázal se pravý charakter. Přesto mě autorčina předchozí série bavila víc.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Cosmopolis!

8 komentářů: