neděle 13. února 2022

Třetí polovička

 Třetí polovička aneb Jeden milostný příběh. Dvě manželství. Tři verze pravdy. Jedná se o napínavý thriller od americké autorky. Carola Loveringová žije s manželem a synem v Connecticatu. Přispívá do řady časopisů jako je W Magazine, National Geographic, Out Side či Yoga Magazine. Loveringová je zároveň lektorkou jógy. Svoji prvotinu napsala v roce 2008 a nese název Tell Me Lies, Třetí polovička je jejím druhým románem.

Skye Starlingová je zajímavá postava, která trpí obsedantně kompulzivní poruchou, která ji zabraňuje najít si partnera. Má několik zvláštností, třeba se musí specifickým způsobem dotknout určitých předmětů a je pro ni fyzicky nemožné s tím přestat. Kromě toho ťuká na všechny dřevěné věci v místnosti, políbí hodiny, když ukazují stejná čísla, než smí otevřít dveře, musí dokončit svůj rituál. V takových případech nad sebou ztrácí kontrolu a zásadním způsobem ji to ovlivňuje a otravuje společenský život.

Proč? Protože musím. Nemůžu to nechat být. Když se pokouším své nutkání překonat, hruď se mi začne svírat a do plic se nedostává dostatek vzduchu, obří pěst mi tiskne průdušnici a nemůžu dýchat. Pak nastává prudká panika, která proniká do každičkého centimetru mé kůže. Nic z toho nemůžu ovlivnit.

Burke je vynalézavý, zralý, vysoký, snědý, pohledný muž, který má manželku, tři děti a hypotéku na krku. Jelikož ho navíc vyhodili z práce a dostal se do finanční krize, tak poměrně rychle spadne do románku s mladou a bohatou dívkou. Objevil totiž zlatý důl a chystá se se Skye oženit. Tu rychle na základě všemožných lží okouzlil.

Tento thriller plný zvratů vypráví o téměř dokonalém plánu. V ději se potkáváme se třemi vypravěči. Kdy s každým úhlem pohledu, vypadá všechno úplně jinak a každý má svou pravdu a odlišné pocity. Hlavními protagonisty jsou Burk, Skye a Heather. Přičemž Burk se liší tím, že má specifické vypravování formou deníku, který si píše v rámci terapie.

V očích měla záblesk naděje a já se nejspíš měl cítit provinile, že mám manželku a děti, a přitom jsem šel na rande s touhle krásnou holkou, které jsem navíc slíbil, že jí nebudu lhát.

Nakonec se seznamujeme s Heather, která popisuje svá mladá, nespoutaná léta, kdy se z flákačky a kuřačky začala měnit v osobu, která hodlá se svým životem něco udělat. Brigáda u bohaté paničky ji otevřela oči, rozhodla se konečně žít a dostat se z rodného města mezi smetánku. Nečekaně dochází k velké tragédii.

Kniha zobrazuje časový úsek od března roku 2019 do února roku 2020 a nechybí v ní ani části z minulosti hrdinů. Čtenáři jsou takto představováni Heather a Burk a jejich společné milostné začátky i životní události, které vedli ke změně jejich osobnosti.

Říkám jen to, že jestli vypadá moc dokonale na to, aby to byla pravda, tak nejspíš tak dokonalý nebude.

Od Třetí polovičky jsem na základě nadšených ohlasů čtenářů čekala velké věci. A naštěstí mě dílo v nejmenších nezklamalo. Autorka sepsala propracovaný děj, který si se čtenářem mistrně hraje. Všechno je mnohem zamotanější, než se na první pohled může zdá. Opravdu propracovaná kniha, u které nebudete vědět, co je pravda a co lež. Nepředvídatelnost je pro mě u thrillerů zásadní, takže mě těší, že autorka vyrukovala s promyšleným plánem a sepsala nesmírně čtivé, napínavé a poutavé dílo, které si prostě musíte přečíst.

Ukázka:

Nikdy jsem ji nepodváděl, doktore. Nejsem nevěrník, to se vám tu snažím říct. Poslední dva týdny ve mně Skye Starlingová, přikrmovala krizi středního věku, ale včera večer, když jsem vedle ní usínat, mi najednou hrozně chyběla Heather, tolik, že jsem nemohl usnout. Chyběl mi ten život, co jsme spolu strávili, těch třicet let budování společný existence. Nemohl jsem vystát to moře lží, který jsem jí navykládal, ani na ty další věci, který ji zklamaly. Spíš jsem jen vzpomínal, než že bych nad tím hluboce dumal. Láska je někdy taková, doktore. Je to jako najít konečně cestu, když dlouho bloudíte. Jo, dřív jsem na osud nevěřil, ale v posteli vedle Skye jsem pochopil, že náš poměr má nějaký důvod. Že ten plán, co jsem vymyslel během večeře v Le Bernardin, má hlavu a patu. Ironie na tom je, že by Skye se svou jemnou kůží a očima plnýma naděje i s tím farmaceutickým bohatstvím mohla být lístkem na cestu zpátky k mojí ženě.

Hodnocení: 4,7/5

Velice děkuji nakladatelství Cosmopolis za poskytnutí recenzního výtisku!

 

2 komentáře:

  1. Jsem ráda, že hodnotíš tahle. Já se na knihu chystám a nemít ji doma, po tvé recenzi si pro ni běžím. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, děkuji za milý komentář. Snad budeš stejně nadšená jako já. :)

      Vymazat