čtvrtek 28. března 2024

Pokrevní pouta

 Pokrevní pouta jsou prvním dílem fantasy série od mojí velmi oblíbené autorky Richelle Mead. Jedná se o volné pokračování Vampýrské akademie. 

V tomhle sequelu se potkáváme se starými známými postavami. Akorát, že dříve vedlejší role se stávají hlavními protagonisty. Konkrétně upjatá alchymistka Sydney Sageová a excentrický moroj Adrian Ivaškov.

Sydney se pohybuje na tenkém ledě a má to u alchymistů nahnuté. Byla suspendovaná za svoji pomoc nepřátelům. Vychovávaná v tom, že jsou nepřirození a neměli by existovat. Bála se, že bude poslána do nápravného centra, ale místo toho si vybojovala šanci očistit své jméno a nyní se jen stačí se držet rozkazů. Zabojovala, aby získal úkol, který ani nechtěla. Vše pro svoji sestru, aby ji ochránila před stejným osudem. Chce, aby alespoň ona byla volná a mohla si dělat, co jen bude chtít. Poté, co se obdrží magické tetování (zlatá lilie) je alchymista svázaný řadou zákonů a musí být poslušný, uctivý a nápomocný nadřízeným. Sydney je neustále zavelena povinnostmi a jen přežívá. Odmalička byla tvrdě vychovávaná a patří řádu, je jejich vězněm. Bohužel její sestra to nechápe a na Sydney je naštvaná.

Zmocnila se mě děsivá hrůza, hrůza z neznáma. Z nepřirozena. Zákony mého světa byly právě porušeny. Tohle byla magie vampýrů, něco cizího a lidmi nedosažitelného. Bylo to nedosažitelné, protože to bylo zakázané. Bylo to cosi, v čem by se žádný smrtelník neměl vrtat.

Je převelena do Palm Spring, kde musí chodit do školy a spát v jednom pokoji s Morojkou a hlídat ji. Obnáší to spoustu komplikací, ale Sydney je odhodlaná. Dostane konkrétně za úkol hlídat Jill, než se uklidní situace u dvora. Alchymisté chtějí zajistit Lisse Dragomirové stabilní vládu, aby nedošlo k občanské válce. Aby ochránili obyčejné lidi. Proto potřebují Jill udržet naživu, než Lissa protlačí změnu zákona.

Sydney se nečekaně ve škole líbí a září na všech předmětech. Není se čemu divit, je neuvěřitelně inteligentní a dokonce dostala stáž u profesorky. Mimo to stíhá dělat svoji práci, vyšetřovat záhadu tajemných tetování a zachraňovat Adriana. Ten se nemůže přenést přes neopětovanou lásku. Rose hluboce miloval a nemůže ji vymazat z hlavy. Své zlomené srdce léčí alkoholem, sebelitováním a poflakováním. Ale ani Jill není ve své kůži a trpí. Školu nesnáší, zažívá šikanu, je izolovaná. 

Série se dá číst i samostatně, ale zároveň si v ní vyzradíte děj Vampýrské akademie. Takže doporučuji začíst s ní, je taktéž skvělá. Autorka často a ráda vše opakuje a rekapituluje. Když člověk čeká dlouho na další díly, tak je to nápomocné, ale když čte příběhy za sebou, je to trošku otravné.

 V mém případě se jedná o rereading, který mě moc bavil. Některé skutečnosti a momenty jsem si nepamatovala, takže jsem byla častokrát i překvapená. Moc mě bavila rozpoznatelná změna u hlavních postav a jejich velký vývoj. Adrian se stal vyrovnanějším a Sydney získala větší nadhled i kuráž. V ději se toho stalo opravdu hodně a musím přiznat, že čtení mě bavilo snad více, než před lety. Možná je to tím, že jsem jako teenager nemusela odtažitou hlavní hrdinku, ke které jsem si musela najít cestu. Ale teď jí mnohem víc rozumím a chápu její jednání.

Prostě upíří ságy to je něco pro mě. Téhle sérii jsem propadla již před lety. Pokrevní pouta vyšla v originále již v roce 2011. A já jsem moc ráda, že se nakladatelství Slovart pod značkou Booklab rozhodlo pro jejich znovuvydání. Kromě toho, že tahle série je prostě skvělá a rozhodně stojí za přečtení. Tak samotná obálka je krásná (opět ji má na svědomí talentovaná Adela Stopka), ale ta ořízka je naprosto fenomenální. Hezčí jsem ještě neviděla, opravdu propracované a oči na ní můžu nechat. :)

"Nikomu z nich se nedá věřit," upozornil můj otec. Udělal znamení alchymistů proti zlu. Pravou rukou se pokřižoval na levém rameni. 

Jedná se o low fantasy, která se odehrává ve světě lidí. Ovšem vampýři žijí v utajení, a nejen tomu pomáhají právě alchymisté, kteří se nám v ději zase více přibližují. Dílo má skoro 400 stran, ale děj je velice čtivý. V příběhu se toho děje tolik. Spousta informací i tajemství vyplývá na povrch. Děj je zamotaný a ještě k tomu dramatický. Navíc vás jistě překvapí několik zvratů. Prostě naprosto skvělá série s nádhernou obálkou a překrásnými ořízkami Úplně mi bylo líto, že mám dočteno. Už se těším na pokračování.

Richelle Mead pochází z Michiganu a nyní žije v Seattlu ve státě Washington. Než se stala spisovatelkou, vyzkoušela si několik různých kariér. Získala diplom z několika fakult - svobodné umění, náboženství a učitelství pro středí a vysoké školy. Nakonec se rozhodla, že svou cestu vidí ve psaní. Je přesvědčená, že všechno její vzdělání ji na to připravilo. Richelle jako celoživotní čtenářka byla vždy fascinována mytologií a folklórem. Když nepíše, dívá se na špatné reality show, cestuje, zkouší zajímavé koktejly nebo nakupuje oblečení. Sama o sobě tvrdí, že je závislá na kávě a bojuje s prokrastinací. Série Vampýrská akademie je její nejprodávanější. Byla na seznamu bestsellerů NY Times a US Today, získala ocenění od Americké knihovní asociace a byla přeložena do třiceti jazyků.

Ukázka:

Ušklíbla jsem se. Ano. To jsem řekla. Ale pravdu bych jí jen těžko mohla povědět. Žádný člověk nevěděl, proč jsem pomáhala Rose. Lhát svému vlastními druhu - obzvlášť pak vlastní sestře - mě bolelo, ale nemohla jsem s tím nic dělat. Jako obvykle jsem si připadala polapená kdesi uprostřed. A tak jsem se vyhnula odpovědi. "Tys nikdy neměla být alchymistkou," namítla jsem. "Tebe čekají mnohem lepší věci." "Protože nejsem tak chytrá jako ty?" dotázala se. "Protože nemluvím pěti jazyky?" "To s tím nemá nic společného," vyštěkla jsem. "Zoe, jsi úžasná a nejspíš by z tebe byla vynikající alchymistka, ale věř mi, že život alchymisty... ten bys nechtěla." Chtěla jsem jí říct, že by ho nenáviděla. Chtěla jsem jí říct, že pak by nikdy nemohla rozhodovat o své budoucnosti. Ale můj smysl pro povinnost mi v tom zabránil a radši jsem mlčela.

Hodnocení: 4,3/5

Velice děkuji nakladatelství Slovart za poskytnutí recenzních výtisků!

2 komentáře: