neděle 3. března 2024

Kreslení krok za krokem


 Kreslení krok za krokem od Vivienne Colemanové je taková příručka pro výtvarníky, která by krok po kroku měla pomoci zlepšovat kreslící schopnosti. Součástí jsou různá cvičení rozdělená do jednotlivých dílčích částí. Pomalu a jednoduše je zde vše vysvětleno a zároveň názorně zobrazeno.

Kreslení často vyžaduje, abyste se na svět dívali jinýma očima.

Mně osobně se moc líbí zpracování tohoto díla, jelikož nabízí vše potřebné o základech kreslení a hlavně obsahuje od všeho něco. Není zaměřené jen na jednu konkrétní věc, ale nabízí širokou škálu cvičení od růže, přes sovu, až po zátiší či oblohu nebo historickou budovu. 

Publikace je složená celkem ze šesti kapitol.

Na úplném začátku je kapitola s názvem Začínáme, zde se seznámíte s materiály a pomůckami vhodnými na kreslení. Zjistíte, jaké pomůcky si pořídit a několik informací k nim. Důležitý je i výběr papíru. Dozvíte se, jak správně držet tužku, a jak na optické efekty. Mimo to se dozvíte o technikách stínování nebo té správné perspektivě a proporcích.

  • tóny a textury - pohrajete si s měřítkem a zjistíte, jaký je váš styl
  • zátiší - naučíte se, jak na kreslení různých druhů zátiší a kompozic. Začíná se od jednotlivých předmětů, až po tematické sbírky. Zkombinuje se vše, co znáte z dřívějších kapitol. Zaměřeno i na uspořádání předmětů, vržené stíny, či soustředění se na světlo. Důležité jsou správné tvary a proporce objektů, aby kresba vypadala správně.
  • exteriéry - důležitý je správný výběr lokace. Po lokaci se zaměřit na scénu, nejlépe hledat tu se zajímavý aspekt. 
  • zvířata - samozřejmě začít výběrem správného zvířete, ať už kočky, psa, zajíce, nebo třeba koně. Zaměřit se na tvary a proporce a vytvořit plán kresby. V této kapitole jsou zvířata od těch domácích, přes mazlíčky, až po ta divoká.  Věrohodná podoba, chce jistou dovednost. Publikace pomáhá se skicami a postupnému propracování, až k detailům. Ale jedná se už o pořádnou výzvu, která vyžaduje trénink.
  • portréty - nejtěžší námět nakonec. Zaměřit se na správné proporce a pořádně pozorovat. Ukázky kreslení celé postavy, póz, lidí v pohybu, profilů i nejrůznějších úhlů. Obsahuje různé věkové kategorie.

Já mám naučnou literaturu v oblasti hobby moc ráda. A konkrétně od nakladatelství Zoner Press už doma jednu knihu o kreslení mám a jsem s ní moc spokojená. Ale chtěla jsem vyzkoušet i publikaci jiné autorky. A opět jsem dobře zvolila. 

Zátiší zachycuje svět okolo nás a dává nám možnost vidět obyčejné předměty v novém světle.

Kreslení krok za krokem přináší základy kreslení a výsledkem budou jednoduché kresby, pomocí kombinace čar, tvarů a tónů. Podle nich pak zvládnete nakreslit vše, co budete chtít. Pokud máte alespoň nějaký talent, který já postrádám. Ale stejně mě to baví a zkoušet to budu dál.

Součástí publikace jsou různé tipy, které radí čtenáři v celém díle. Projdou se hlavní techniky kreslení. A přes jednoduchá cvičení se dostanete do pokročilejších technik a využití rozmanitých kreslících pomůcek, které povzbuzují v experimentování a objevování. Začíná se od nejjednoduššího po nejtěžší.

Kreslení však není jen o tvorbě uměleckých děl. Je to něco, co děláme každý den. Když si čmáráme na papír, když vysvětlujeme, jak se dostat na určité místo, když kreslíme grafy a diagramy, když plánujeme novou kuchyň nebo zahradu, když si kreslíme s dětmi - a tím seznam nekončí.


Nejdůležitější je rozvíjení svých schopností - trénováním. Já bohužel s malým synem momentálně tolik času nemám, ale věřím, že brzy se ke svým koníčkům zase vrátím. Picasso ze mě nikdy nebude, ale kreslení je pro mě zábava a hlavně relax. A jsem ráda, že mám zase nové návrhy, do kterých se můžu pustit. Tahle kniha je ideální jako inspiraci pro začínající tvoření. Já mám problém s tím vybrat si, co kreslit, a tady si nalistuji obrázek, který mě zaujal a nemusím složitě nic dalšího hledat ani vymýšlet. 

A ani vy se nebojte vydat na cestu do světa umělecké tvorby.

Ukázka:

Kreslení v podstatě spočívá v tom, že tvoříte stopy na papíře. Začátek je jednoduchý. Potřebujete jen obyčejnou tužku, kousek papíru a můžete kreslit - nic víc! Musíte jen vědět, kde začít a kde skončit, jak moc tlačit na tužku a pod jakým úhlem ji držet. Ke kreslení můžete používat i další pomůcky, jako jsou například uhly, grafitové tužky bez dřeva nebo grafitové tyčinky.

Velice děkuji Zoner Press za poskytnutí recenzního výtisku!

Co vy a kreslení? 

2 komentáře: