sobota 2. března 2024

Dokonalé městečko

 Dokonalé městečko aneb Dokonalí obyvatelé. Dokonalý horor... je psychologickým románem od české autorky Kateřiny Karolové, která je lékařka, blogerka a spisovatelka. Zakotvila v dětské léčebně v Luhačovicích a spolupracuje s firmou HiPP. V podcastech „Baby talk“ sdílí své zkušenosti s posluchači coby pediatrička a maminka v jednom. Žije v domku na polosamotě valašských pasek. Miluje zahradničení. Dokonce pěstuje bylinky a vyrábí z nich sušené směsi na podporu imunity i úlevu od nemocí. Narodila se jako jednovaječné dvojče a vdala se za muže, který má taktéž svou identickou kopii. Během tří let se jim postupně narodili tři synové. V roce 2018 byla čtenáři ONA Dnes zvolena Ženou roku. Dříve psala blogy, za které obdržela i několik ocenění, nyní se věnuje psaní beletrie. 

U nakladatelství XYZ autorce vyšly knihy Já, doktorin, Zítřek ti nikdo neslíbil a Odbočka v lesích. Já bohužel předchozí díla neznám. Takže nemohu porovnávat. Ale tohle první setkání s autorkou dopadlo skvěle.

 Když jsem s na internetu pokoušela zjistit o cílové lokalitě podrobnější informace, překvapilo mě, jak málo jich bylo k sehnání. Skoro jako by místo ani neexistovalo. Oficiální mapy na Googlu ukazovaly jen louky a šedou průmyslovou zónu s nízkou hustotou zalidnění.

Kniha začíná dopisem o přijetí do tajemného a uzavřeného města vytvořeného pro hrstku vyvolených, kteří projdou přísným výběrovým řízením. Uvnitř platí zvláštní pravidla, která se musí dodržovat. Vše spolu s povinnostmi je popsané ve smlouvě a materiálech k ní přiložených, které ale hrdinka nepřečetla. Je tak dost překvapená a tápe, co se v této komunitě děje. Co jí uniká?

Ema Šťastná toho v životě moc nedokázala. Proto se rozhodla chytit jedinečné šance a zariskovat. Doufá v lepší život a nevnímá varovné signály.  Nemá se kam vrátit, takže ji nezbývá, než pomalu poznávat svůj nový domov. Ten na první pohled vypadá bezchybně. Vše je úhledné a zářivé. Všichni hýří úsměvy a okolí je bez poskvrnky. Úplně jako reklama na štěstí. Ale na téhle důmyslně propracované aglomeraci, která je pod kamerovým systémem a mapuje tak každé zákoutí, něco nesedí.

Dokonalé městečko mě okamžitě vtáhlo do děje, který je svižný a nachází se v něm hned několik zvratů. Příběh se zprvu točí kolem hlavní hrdinky, poté nečekaně přijde zvrat a najednou se z čista jasna objeví více vypravěčů. Kteří poodhalí svůj úhel pohled. Autorka sepsala mrazivý román o znepokojivém a podivném městečku, které se nachází v lesích u strmého srázu. Tohle místo působí opravdu tajemně, jelikož je o něm známo jen pár informací a na mapách tuto lokalitu nelze najít. Přímo kolem něj se ovíjí ostnatý drát a každý jeho centimetr je pod dohledem kamer. 

Kniha má přes 230 stran a obsahuje krátké kapitoly, takže příběh se čte opravdu rychle a navíc je neskutečně čtivý. Dokonalé městečko jsem přečetla během jednoho dne, kniha prostě nešla odložit. Téma zdánlivě perfektního městečka bez poskvrnky již bylo několikrát zpracované, ale mě osobně zrovna baví a v tomto případě bylo pojato zase trochu jinak a rozhodně zajímavě. Ovšem podle mého názoru měla kniha obrovský potenciál, který mohl být více využit. 

Zmateně jsem se rozhlédla a nevěřícně jsem se vyklonila ven, abych se přesvědčila, jestli mě nešálí zrak. Bylo to, jako bych celá natěšená spustila hru Candy Crush, a místo toho na mě vyskočila drsná verze World of Tanks.

Od první strany jsem četla s otevřenou pusou a byla totálně unešená a čekala jsem, kam mě tajemný příběh zanese. Bohužel samotný konec byl prostě useknutý. Tolik možností, jak se dal rozvíjet, vůbec by mi nevadilo, kdyby mělo dílo o sto stran víc. Spousta věcí zůstala jen lehce nakousnutá a já nemám ráda nezodpovězené otázky. Takže doufám, že autorka napíše pokračování (mohla by si vybrat jinou hlavní postavu a ukázat městečko zase z jiné stránky). Jelikož já se do něj velmi ráda vrátím, je totiž fascinující a děsivé zároveň. Ale je možné, že tohle je přesně autorčin styl a schválně nechává čtenáře tápat. ;-)

Moc děkuji nakladatelství Albatros, že jsem si mohla knihu přečíst v předstihu. Oficiálně čtivé Dokonalé městečko vychází 14.3.

Ukázka:

Všechno působilo tak dokonale, až jsem měla dojem, že projíždím filmovými kulisami. Stánek s ovocnými koktejly, veganská prodejna, studio jógy nebo knihkupectví s mléčným barem. Pátrala jsem po nějakém kazu, ošuntělé budově, opadané omítce, výmolu v silnici či převráceném koši na odpadky, ale ulice zářily čistotou, nikde ani smítko, reklama na štěstí. Fascinovaně jsem vstřebávala atmosféru, rozpolcená, zda šílet nadšením, nebo se poddat svíravému pocitu, co se neodbytně dral na povrch. Tohle není úplně normální...

Hodnocení: 3,9/5

Velice děkuji nakladatelství Albatros Media za poskytnutí recenzního výtisku!

8 komentářů:

  1. Hm, to by asi stálo za vyzkoušení. Autorku neznám, ale celkem ráda české autory objevuji :)

    OdpovědětVymazat
  2. To by vůbec nemusela být špatná kniha!

    OdpovědětVymazat
  3. Tak tuto knihu vůbec neznám a nejdřív jsem si myslela, že je to nějaký časopis :-D Ale jako nezní to úplně špatně.

    OdpovědětVymazat