pondělí 26. srpna 2024

Vítek, křupadlo a kostižrout

 Vítek, křupadlo a kostižrout aneb Příběh, o jehož průběhu i konci rozhodneš ty je gamebook nejen pro děti, ale i jejich rodiče. Dílo sepsala česká autorka píšící pod pseudonymem Petula Bendula, která na něm pracovala tři roky. Kniha je vydaná samonákladem a povedených ilustrací, které doprovází text se ujal Přemysl Ponáhlý. Autorka je máma, milovnice humoru, ticha a starých zahrad. Dříve pracovala jako copywriterka, grafička či manažerka v jedné montessori základní školy. 

Ihned v začátku autorka sepsala doporučenou výbavu pro čtení a přidala několik rad do začátku. A nechybí ani šifrovací stroj. Rozhodně se v průběhu čtení vyplatí zapamatovat nebo ještě lépe zapsat předcházející pozici (pokud si zvolíte špatně, ještě rádi se vrátíte a vyberete jinou možnost), jelikož se bude v knize neustále přeskakovat mezi jednotlivými odstavci, tak ať se neztratíte.

13 letý Vítek Zachariáš je na prázdninách u babičky na vesnici. Těšil se na klid a pohodu, ale nakonec se vrhl do jednoho neuvěřitelného dobrodružství. Rozhodl se dozvědět něco o jeho prapředkovi, který byl badatel a vědec. Nečekaně zmizel a nikdy se nenašel. Vítek začal zkoumat archiv a půdu a zavedlo ho to na kouzelnou, ale i nebezpečnou cestu. A jak to s Vítkem vlastně dopadne a co všechno zažije? O tom rozhodne samotný čtenář. 

Kniha je určena především dětem od devíti let, ale dokáže zabavit celou rodinu. Jelikož v ději nechybí 313 hádanek a šifer a můžete se dobrat až 65 různých konců. Text je rozdělen do krátkých odstavců, rozlučte se tedy s klasickými kapitolami.  Kniha má téměř 400 stran, ale nikdy nevíte, kde přesně se v ději nacházíte a zde se již blíží konec. Neustále listujete napříč stranami, podle vašich voleb, či odpovědí na otázky nebo na základě vyřešení nějaké hádanky. A přiznám se, že některé úkoly daly zabrat i mně a u některých jsem si nevěděla rady a i já jsem musela použít nápovědu. Je super, že ani na chvíli se nebudete nudit, protože se pořád něco děje. Tohle napínavé čtení vám vydrží opravdu dlouho, jelikož se dá číst pořád dokola a vybírat si jiné alternativy.

Jedná se o zábavné, důvtipné a propracované dílo ozdobené 45 ilustracemi. Čeká na vás mnoho voleb i spousta listování. Potrápíte své mozečky, jelikož objevíte nejrůznější úkoly, ať už početní, logické, nebo třeba narazíte na rýmy či slovní hříčky. Nevyhnete se posloupnosti, matematickým příkladům, ale i geografickým úkolům (znáte například délku Labe? ;-)), ale autorka přišla i s kreativnějšími zadáními. Naštěstí v ději nechybí nápovědy, když si čtenář opravdu neví rady. A ty ho navedou správným směrem a vysvětli, jak se dostat k určitému cíli. 

Vítek, křupadlo a kostižrout je poučné, hravé a poutavé dílo, které mě velmi mile překvapilo. Vůbec nechápu, jak se autorce povedlo vytvořit něco tak propracovaného. Od první strany jsem věděla, že půjde o něco výjimečného. Lucie Němečková si vydáním knihy splnila sen a především chtěla, aby byla kniha kvalitní a to se ji rozhodně povedlo. Od první stránky je znát, že si se vším dala ohromnou práci.

Na knize se mi líbí snad všechno. Je to jedinečné dílo a věřím, že nejen děti si ho ihned zamilují. Tohle je můj první přečtený gamebook a jsem nadšená.  Moc se mi líbilo, že jsem se podílela na ději. A že mé volby měly následky a navíc jsem si zapřemýšlela a zabavila se. Je to úplně jiný zážitek z četby. Děti musí být vyloženě nadšené, protože já si čtení jako dospělák moc užila. Posílám jedno velké doporučení a skvělý tip na dárek. :)

Tímto velice děkuji samotné autorce za poskytnutí recenzního výtisku!

2 komentáře:

  1. nikdy jsem gamebook nečetla :) tato vypadá moc pěkně, zajímavě :)

    OdpovědětVymazat