pondělí 22. července 2024

Zlatá lilie

 Zlatá lilie je druhým dílem fantasy série od mojí velmi oblíbené autorky Richelle Mead. Jedná se o sequel k Vampýrské akademii, na kterou volně navazuje. Potkáváme se se starými známými postavami. Akorát, že dříve vedlejší role se stávají hlavními. Konkrétně upjatá alchymistka Sydney Sageová a excentrický Moroj Adrian Ivaškov.

Série se dá číst i samostatně, ale zároveň si v ní vyzradíte děj Vampýrské akademie. Takže doporučuji začíst s ní, je taktéž skvělá. 

Výsměšně na mě pohlédl a zatvářil se překvapeně. "Takže jsem na tebe ještě nezapůsobil? A to jsem si myslel, že jsem tě okouzlil od od první chvíle, kdy jsme se setkali

V tomto díle se zase dozvíme více o poslání alchymistů a jejich cíli zatajit existenci vampýrů před lidmi. Jsou to pro ně nepřirozená stvoření, od kterých se drží dál. Sydney byla vždy zodpovědná a oddaná osoba, která se řídila fakty a logikou. A z nevysvětlitelných věcí měla hrůzu. Oddanost práci, ale postupně mizí. Čím déle se vydává za studentku v internátní škole v Palm Spring a je obklopená nadpřirozenem, tím více ji všichni přirůstají k srdci. A musí volit mezi láskou nebo povinností. Pomalu se stírají rozdíly a mizí dříve pevně dané hranice. 

Kolikrát celé noci nespala a plakala kvůli průšvihům, do kterých se dostal. Že ho teď od ní izoluju, není pro moje nebo jeho dobro, ale pro její. Aspoň prozatím nemusí vědět, co Adrian zase vyvádí, nebo se o nej bát.

 V mém případě se jedná o rereading a čtení mě baví snad ještě více než před lety. Tohle nové vydání je navíc naprostá pastva pro oči. Obálka je krásná a ořízka je opět fenomenální. Jedná se o low fantasy pro mládež, která má skoro 400 stran, ale stejně jsem chtěla, aby byla delší. Čtivý děj je čím dál tím víc zajímavější, dramatičtější, napínavější, vtipnější i zamotanější. V příběhu se toho děje tolik. Spousta informací i tajemství vyplouvá na povrch. Navíc vás jistě překvapí několik zvratů. Prostě naprosto skvělá série. Čtení si užívám a šokující závěr mě rozhodně navnadil na pokračování, která bude doufám opravdu brzy.

Já se na tenhle spin off Vampýrské akademie hrozně těšila. A opět jsem byla nadšená. Vývoj postav je skvěle popsaný, nechybí zajímavé zápletky, jiskření mezi hrdiny i vtíravé nebezpečí. Pečlivě uspořádaný život, plný logiky i rozumu se začíná hroutit. Sydney s Adrianem mají více prostoru o samotě  a jejich vzájemný vztah se vyvíjí. Alchymistka si stále více zvyká na nadpřirozený svět a přestává se ho bát. Jejich vzájemné interakce jsou strašně roztomilé. Bojují jeden za druhého, nesoudí a jeden druhého doopravdy chápou. Ovlivňují se navzájem. 

"Ty jsi ta nejzodpovědnější osoba, jakou znám, ale kvůli tomuhle tady nejsi. Nemusíš se starat o všechno a o všechny."

  Zlatá lilie je napínavá, romantická a zároveň i vtipná. Autorka umí všechno pěkně spojit. Opravdu jsem se bavila u vznikajícího románku spořádané Sydney. Užívala jsem si, jak je hrdinka nesmírně chytrá, ale spousta věcí jí nedochází. A jak se jí ostatní snažili radit. Pokračuje hledání léku proti Strigojům a pracuje se na experimentu, jehož se Sydney nechce účastnit. Profesorka na ni pořád tlačí s magií a dočkáme se i mnoha zvratů, přepadení i lekcí sebeobrany.

Richelle Mead pochází z Michiganu a nyní žije v Seattlu ve státě Washington. Než se stala spisovatelkou, vyzkoušela si několik různých kariér. Získala diplom z několika fakult - svobodné umění, náboženství a učitelství pro středí a vysoké školy. Nakonec se rozhodla, že svou cestu vidí ve psaní. Je přesvědčená, že všechno její vzdělání ji na to připravilo. Richelle jako celoživotní čtenářka byla vždy fascinována mytologií a folklórem. Když nepíše, dívá se na špatné reality show, cestuje, zkouší zajímavé koktejly nebo nakupuje oblečení. Sama o sobě tvrdí, že je závislá na kávě a bojuje s prokrastinací. Série Vampýrská akademie je její nejprodávanější. Byla na seznamu bestsellerů NY Times a US Today, získala ocenění od Americké knihovní asociace a byla přeložena do třiceti jazyků.

Hodnocení: 4,3/5

Velice děkuji nakladatelství Slovart za poskytnutí recenzních výtisků!

4 komentáře:

  1. kniha má opravdu krásný hřbet, ale neláká mě :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je škoda, tohle je jedna z mých nejoblíbenějších sérií. :)

      Vymazat
  2. Tuhle sérii jsem četla, když byly ještě staré obálky. Strašně moc mě VA i Pokrevní pouta bavily. Meadová je úžasná spisovatelka a každou z jejích knížek jsem si vždycky užila. :)

    OdpovědětVymazat